Hoe bedrijven kunnen profiteren van het Internet of Things

Steeds meer branches zien brood in de big data die vergaard worden dankzij het Internet of Things (IoT). Waar IoT in de beginfase vooral een veelgebruikte toepassing was in de financiële markt en de procesindustrie, sluiten nu ook andere branches aan. De telecom-, retail- en kapitaalmarkt gebruiken big data onder meer om klantervaringen te peilen, producten te promoten en fraudeurs op te sporen. Een nieuwe groeimarkt is geboren. Maar hoe kunnen bedrijven meeliften?

Uit onderzoek van IT-adviesbureau Tata Consultancy Services (TCS) blijkt dat de wereldwijde investeringen in IoT in 2018 met 20 procent zijn gestegen, waardoor de totale investering per bedrijf gemiddeld 107 miljoen dollar zou bedragen. Bedrijven die ten tijde van het onderzoek, rond juli 2015, al hadden geïnvesteerd in IoT zeggen dat hun omzet is gestegen met gemiddeld 15 procent. De meest succesvolle groep deelnemers aan het onderzoek (8 procent) zegt een inkomstengroei van 64 procent te hebben ervaren, die direct verband zou houden met de IoT-investeringen van het bedrijf.

De maakindustrie is de ideale plek voor big data en IoT

Wanneer je deze cijfers ziet, is het niet verwonderlijk dat steeds meer bedrijven zich storten op IoT en de data die daaruit voortvloeien. Toch lukt het nog niet ieder bedrijf om de voordelen van IoT te benutten. Volgens Tele2 ligt dit aan de IoT-strategie van die bedrijven. Waar kunnen de zoekende organisaties in de keuken kijken? In een rapport van ING wordt de maakindustrie aangewezen als ideale plek om IoT en big data in te zetten. ‘Daarin komen alle doorbraaktechnologieën samen: van robotica en nieuwe materialen tot big data en Internet of Things.’ En de maakindustrie maakt inderdaad al jaren succesvol gebruik van nieuwe mogelijkheden. Zo wordt het gebruik van sensoren op de werkplek steeds normaler.

In fabrieken zijn sensoren die de productie en de kwaliteit daarvan controleren bijvoorbeeld geen uitzondering meer. Het analyseren van de data die deze sensoren verzamelen, leert het bedrijf veel over lopende processen; waar en wanneer gebeurt er iets, wat gebeurt er en gaat dat goed? Data helpen ook om eventuele storingen of zelfs een uitval te voorkomen.

De logistieke keten maakt gebruik van sensoren

Ook in de logistieke keten wordt veel met sensoren gewerkt; van vrachtwagenmotoren (om het optimale brandstofverbruik te meten) tot treinwagons (om te traceren waar ze zijn en op tijd komen). Daarnaast worden ook producten van een sensor voorzien, zodat bedrijven zicht hebben op de levering ervan én ze goed zicht hebben op hun inventaris. De retailsector gebruikt verzamelde data onder meer om hun voorraad beter in kaart te brengen, winkelschappen tijdig aan te vullen, klantervaringen een stimulans te geven en verkoopprijzen beter aan te laten sluiten bij het winkelend publiek en af te stemmen op de concurrentie. Het afstemmen van de prijs op de vraag heeft taxidienst Uber al eerder gebruikt, met succes.

Het mag duidelijk zijn dat de inzet van big data veel winst kan opleveren voor bedrijven en organisaties. Dit kan het verschil zijn tussen een dure vervanging en een kleine onderhoudsbeurt van materialen of machines; tussen de consumenten die producten in jouw winkel kopen en zij die naar de concurrent gaan. Big data maken een bedrijf efficiënter, dragen bij aan kostenbesparing en kunnen de sleutel zijn tot nieuwe inkomsten. Maar dan moeten bedrijven wel gericht investeren. Zonder strategie, blijft IoT een leeg omhulsel.

Leave a Reply